Методичні рекомендації
для керівників гуртків щодо роботи з обдарованими дітьми,
вихованцями з особливими потребами, щодо превентивного виховання
Для успішної роботи з обдарованими
вихованцями педагогу необхідно:
1. Використовувати у своїй роботі
систему пошуку обдарованих і талановитих дітей.
2. Виявляти здібності гуртківців
за такими параметрами:
• характеристика уваги;
• особливості мислення;
• характеристика пам'яті;
• особливості темпераменту з
урахуванням їх в організації навчальної діяльності.
3. Внести зміни до програм та
планів, де передбачалась би цілеспрямована робота з кожною обдарованою дитиною.
4. Використовувати на заняттях
мотиваційні установки, які орієнтують вихованців на навчання «хочу все знати і
вміти», а не «хай мене навчать».
5. Використовувати на заняттях
самостійні творчі завдання, роботи пошукового характеру.
6. Поєднати навчальні знання з
науковим пізнанням: науковим пошуком істини, експериментуванням, спостереженням
у природі, синтезом і аналізом природних явищ.
Поради керівнику гуртка
1. Педагог не повинен вихваляти
кращого гуртківця. Не потрібно вирізняти обдаровану дитину за індивідуальні
успіхи, краще заохотити спільні заняття з іншими дітьми .
2. Педагогові не варто приділяти
багато уваги навчанню з елементами змагання. Обдарована дитина частіше від
інших ставатиме переможцем, що може викликати неприязнь до неї інших дітей.
3. Педагог не повинен робити з
обдарованої дитини "вундеркінда". Недоречне акцентування на її
винятковості породжує роздратованість, ревнощі друзів, однокласників. Інша
крайність - зловмисне прилюдне приниження унікальних здібностей - звичайно,
неприпустима.
4. Педагогові необхідно пам'ятати,
що в більшості випадків обдаровані діти погано сприймають суворо регламентовані
заняття, що повторюються.
Як розвивати творчі здібності обдарованих дітей
1. Підхоплюй думки вихованців і
оцінюй їх зразу, підкреслюючи їх оригінальність, важливість тощо.
2. Підкреслюй інтерес дітей до
нового.
3. Заохочуй оперування предметами,
матеріалами, ідеями. Дитина практично вирішує дослідницькі завдання.
4. Вчи дітей систематичній
самооцінці кожної думки.
5. Виробляй у дітей терпиме
ставлення до нових понять, думок.
6. Не вимагай запам'ятовування
схем, таблиць, формул, одностороннього рішення, де є багатоваріантні способи.
7. Культивуй творчу атмосферу -
вихованці повинні знати, що творчі пропозиції та думки гуртківці зустрінуть з
визнанням і приймуть їх.
8. Вчи дітей цінувати власні та
чужі думки. Важливо фіксувати їх в блокноті.
9. Іноді ровесники ставляться до
здібних дітей агресивно, це необхідно попередити. Найкращим засобом є пояснення
здібному, що це характерно, і розвивати у нього терпимість і впевненість.
10. Пропонуй цікаві факти,
випадки, технічні та наукові ідеї.
11. Розсіюй страх у талановитих
дітей.
12. Стимулюй і підтримуй
ініціативу вихованці, самостійність. Підкидай проекти, які можуть захоплювати.
13. Створюй проблемні ситуації, що
вимагають альтернативи, прогнозування, уяви.
14. Розвивай критичне сприйняття
дійсності.
15. Вчи доводити починання до
логічного завершення.
16. Впливай особистим прикладом.
17. Під час занять чітко контролюй
досягнуті результати та давай завдання підвищеної складності, створюй ситуації
самоаналізу, самооцінки, самопізнання.
18. Залучай до роботи з розробки
та впровадження власних творчих задумів та ініціатив, створюй ситуації вільного
вибору і відповідальності за обране рішення.
19. Використовуй творчу діяльність
вихованців при проведенні різних видів масових заходів, відкритих та
семінарських занять, свят.
20. Під час опрацювання програмового
матеріалу залучай до творчої пошукової роботи з використанням випереджувальних
завдань, створюй розвиваючі ситуації.
21. Активно залучай до участі в
районних, обласних, Всеукраїнських конкурсах, змаганнях, виставках.
22. Відзначай досягнення вихованців,
підтримуй та стимулюй активність, ініціативу, пошук.
Превентивне виховання
“Превентивний” – в перекладі з латинської (prаventivus) означає запобіжний.
Система превентивного виховання – це керована діяльність, яка забезпечує
теоретичну і практичну реалізацію заходів превентивного характеру, спрямованих
на попередження, подолання відхилень у поведінці школярів і запобігання
розвитку різних форм їх асоціальної, аморальної поведінки, а саме:
* правопорушень (схильності до
агресій, крадіжок, брехні та інших вад, що можуть призвести до кримінальних
дій;
* екологічної брутальності та
егоцентризму (ставлення до всього, що оточує, як до засобу і сировини для
задоволення власних примітивних потреб);
*поганих звичок (алкоголізму,
наркоманії, тютюнопаління, токсикоманії);
*статевих порушень та їх наслідків
(статевої розпусти, венеричних хвороб та СНІДу, статевого насильства тощо);
*важких психологічних та психічних
станів з наслідками (депресії та суїциду, акцентуації
та загострення психопатичних тенденцій).
Завданнями превентивного виховання
є:
1. Формування високоморальної
свідомості учнів, почуттів, які б регулювали їхню поведінку (почуття законності
обраної мети, правомірності шляхів і засобів їх реалізації, справедливості,
відповідальності тощо);
2. Вироблення в дітей
навичок і звичок високоморальної поведінки;
3. Формування в дітей активної
позиції в соціальній сфері, тобто негативного і нетерпимого ставлення до
проявів девіантної поведінки та аморальних вчинків;
4. Подолання в свідомості окремих
вихованців помилкових навичок і звичок поведінки, які сформувалися внаслідок
помилок і недоліків виховання;
5. Формування високої
культури здоров'я через пропаганду здорового способу життя;
6. Формування вихованості
гуртківців.
Функції превентивного виховання:
1.
Діагностично-прогностична – це аналітична робота зі з’ясування причин і
умов відхилень у поведінці дитини.
2.
Корекційно-реабілітаційна – використання оптимальної коригувальної
допомоги, перевиховання та подолання негативних проявів у поведінці, налагодження
стосунків для позитивного способу життя.
3.
Освітньо-консультативна – використання сучасних технологій надання
оптимальної освітньої, консультативної інформації; попередження і нейтралізацію
надмірної інформації про види і форми негативних явищ.
4.
Організаційно-методична – опрацювання і реалізація міжгалузевих
науково-дослідних проектів із проблем превентивного виховання; дослідження
соціально-гігієнічних і медико-біологічних факторів розвитку схильності
неповнолітніх до негативної поведінки та розробку заходів щодо її профілактики.
5.
Інтегровано-просвітницька – збір, обмін, аналіз, адаптацію, узагальнення
та впровадження вітчизняного й зарубіжного досвіду превентивної практики.
Методи превентивного виховання
школярів:
·
Рольова
гра. Суть методу і його мета: інсценізувати незвичні для учнів ситуації та
події юридичного характеру. Рольові ігри сприяють кращому розумінню цих
ситуацій, а також формуванню співучості щодо тих, про кого йдеться у грі.
Наприклад, у рольові грі про грабіж дітей, виконуючи роль жертви, набувають
навичок ситуативно відчувати, що означає бути жертвою злочину.
·
Дискусія в
класі. Суть методу та його мета: дискусії дають прекрасну можливість
виявити, яку позицію педагоги та вихованці займають щодо правознавчих проблем,
зокрема, прав людини.
Крім засвоєння
інформації про факти гуртківці повинні уяснити собі проблему в цілому. До того
ж обговорення дає можливість навчитися слухати свого співрозмовника, говорити
по черзі, а також набути інших навичок роботи в колективі, без яких виробити в
собі повагу до закону, до прав інших людей неможливо.
·
Використання
малюнків. Суть методу і його мета: малювання в групі може бути використане
для того, щоб навчити дітей спостерігати і співпрацювати, розвивати їхню уяву,
виховати співчуття до людей, зображених на малюнках, або для знайомства з
іншими гуртківцями.
Мета
превентивного виховання полягає у досягненні сталої відповідальної поведінки,
сформованості імунітету до негативних впливів соціального оточення.
Орієнтована тематика для виховних заходів превентивного спрямування:
1.
Чи вміємо
ми культурно поводитись?
2.
Боротьба
зі злочинністю – наша спільна справа.
3.
Попереду –
ціле життя.
4.
Злочин і
покарання.
5.
Ти
громадянин незалежної України.
6.
Від
пияцтва до злочину – один крок.
7.
Алкоголь
руйнує здоров’я людини.
8.
Бережи
сім’ю.
9.
Чи маємо
ми право вбити людину?
10.
У чому
краса людини?
11.
Умій
відчувати поруч себе людину.
12.
Залишити
після себе слід на землі.
Превентивна
робота проводиться з усіма дітьми, починаючи від дошкільного періоду, з метою
попередження відхилень у поведінці, особливо з тими, хто перебуває у
несприятливих умовах виховання, характеризується негативною поведінкою, а також
з тими, хто став на шлях асоціальної і протиправної поведінки. Превентивність
має бути складовою будь-якої соціально-педагогічної дії, оскільки превентивний
процес суттєво посилює позитивний потенціал суб'єктів взаємодії.